18 mars 2009

en operationsberättelse

ja, så det var blindtarmen iaf!
åkte till vårdcentralen 8.30 igår för undersökning. ajaj så ont när hon tryckte på magen, ett finger i analen, urin å blodprov som visar en snabbsänka på 158 (ska vara under 10 om man är frisk annars är det infektion/inflammation nånstans). skriver en remiss till kirurgakuten på danderyd å säger att jag måste åka direkt. Får jag köra själv? nej, säger hon, kan du ens de? nja, ja varför inte? Men inte, ja fick snällt ringa svärmor som kom å skjutsade mej å johan mötte upp där.
In i väntrummet å vänta en ltiein stund. in i nästan rum för en liten undersökning, in i nästa rum igen där dom lägger in mej direkt. Alla frågar tusen frågor och envisas med att klämma på min onda mage. får en fin nattskjorta. dropp sätts först i handen men det gör för ont så jag får den i armvecket. upp på rummet. En lugn stund =) johan åker hem en stund. kl.15 bli det röntgen. Jo, det är nog blindtarmen. åker ner på rummet igen medan doktorn utvärderar. sen kommer han å ritar ett streck på min mage å jag får duscha i bakteridödande medel, även håret =( på med operationskläder å nerbäddad i sängen med lite antibiotika. johan kommer med lite saker så jag klarar mej över natten. messar mamma å pappa. 18.oo dags för operation.
Får dricka nåt som smakar gammal havsbotten för att neutralisera magen. får elektroder å grejer här å där, syrgas morfin å säkert ännu mera =) fick uppvärmda mysiga täcken på mej. alla förklarar vad som ska hända å sen får jag narkosen. vad ska du drömma om säger dom. thailand. va härligt tycker mimmi som ska hålla koll på att jag mår bra. Det sticker i huvudet säger jag..... sen sover jag sååååå gott!
nån väcker mej... var det blindtarmen? ja... fick ja många stygn? nej, säger nån det är jättelitet. surt säger jag: men jag som ville skryta på dagis! hostar massa slem i ett papper. har ont efter intubationen i halsen å vill dricka men får inte. åker nånstans till ett rum.
blir väckt igen. klockan är halv åtta å jag är på uppvaket. allt har gått bra. jag vänder mej tvärt på sidan å håller i sängen å säger att jag vill sova. det får jag... men kan inte somna igen... det gör ont. får morfin. börjar piggna till. kollar med bladderscan efter 45 min men blåsan är tom. bara 28ml. ligger där alldeles nerbäddad å bara myser. får liiite vatten. ringer mamma å johan. 23.00 upp på avdelningen.
får nyponsoppa å dricka å vid tolvtiden får jag gå upp med en sköterska å kissa. blir av med droppet. får mer morfin. upp å kissa vid fyra igen. sover till å från för alla springer runt en.
7 är det dags att gå upp. renbäddat, nytt nattlinne, frukost å lite citadon. kollar på film i datorn myser. ligger i sängen hela morgonen å myser. det springer massor med sköterskor hos mej å berättar vad som hänt på op å så får jag lite antibiotika till. allt ser bra ut å jag tvättar av mej å käkar lunch. sen kommer johan å hämtar mej.
å här sitter jag nu i soffan å har ont. men jag blir bättre hela tiden å får mindre ont. skönt! men jag är öm i hela kroppen efter att ha legat på rygg i över ett dygn. äter alvedon å kan hämta ut citadon om jag får för ont. men jag tror inte jag behöver det.
nu ska ja snart käka kycklingwok med nudlar. tur marianne lagar mat =)
nu ska ja vila lite till....

lilla lilla ärret.

1 kommentar: